Going and arriving home

14 oktober 2022 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Afscheid nemen van Maria vanochtend om 4 uur ( 12 okt) op het vliegveld in Christchurch,  na zo'n fijne dag  gisteren,  was niet makkelijk. Geluncht met Peter, Judy , Doug en Angela.  En een potluck diner met Paul ( broer van Maria), haar twee zussen Corrie en Yvonne ( rode trui) en Ross( man van Yvonne( r  streepjes shirt)  Gesprek later op de avond  was ontroerend en emotioneel.

Cousins oom Willem

Zowel Paul als Ineke waren heel open over hun depressieve gevoelens n.a.v. wat er in onze familie gebeurd is.  Zij hadden hiervan veel last  vroeger.  Ze hebben met ' de gevoelens '  leren leven, en deze  kunnen accepteren.

De  lange witte wolken in  NZ aan een strakblauwe hemel hebben mij prachtige plaatjes. opgeleverd en mij over heel wat bergtoppen getrokken. Gisteren  11 oktober, liep de temperatuur zelfs al  op tot 19°. Het was zelfs warm!! Wat heb ik geboft.!! Geen pech, geen valpartijen !! Het enige wat ik kwijt geraakt heb is een zonnebril.

Peter, zoon van oom Jan en tante Lies bracht om 4 uur mijn fiets naar het vliegveld, en ik sloot aan in een

Vliegveld Christchurch

rij om in te checken.  Weinig problemen deze keer. Vliegtuig richting Sydney vertrekt precies om 6 uur.

Hang on, is that not your bike?

Fiets in Sydney

Mijn fiets  is eerder het vliegtuig uit dan ik in Sydney. De  fiets kan  gelijk mee naar Amsterdam, dus wordt zonder enige bemoeinis van mijn kant overgebrachr naar het vliegtuig waarmee ik naar London vlieg, en daar weer in het vliegtuig bestemming Amsterdam.

De eerste indrukken beginnen langzamerhand tijdens de lange vliegvluchten echt in te dalen in het groter geheel. Het lijkt zo lang geleden dat ik vertrokken ben, en dat ik in Tepako aankwam bij John en Linda.  Ik heb mezelf niet vaak hoeven afvragen of dat  er overeenkomsten zijn tussen mijn famile en de familie in NZ, maar wel of dat er  verschillen zijn.  Het is bijna een open deur intrappen, ongetwijfeld hebben we  dezelfde  humor, en het " vele werken " gemeen. "Ze hebben er hard voor moeten werken in NZ"  zo ook mijn ouders en wij. ' Helpen aan een  wederopbouw van een  zwaarverwoest land na WO2,  drassig veengond   leegpompen en dit ontginnen  tot landbouwgrond en een groot gezin stichten eisten ook  tol aan mijn ouders. Net als op hen werd op ons  appel gedaan als kind om mee te helpen op de boerderij.  En dan  toch juist in dat ' vele werken' zie ik een verschil,  namelijk wij nemen  tijd.  De NZ -ers zijn meer bereisd, en nemen meer risico.

23 uur vliegen, Sydney  - London, met een korte pauze in Singapore.  Blij dat ik  eruit kan en op zoek kan gaan naar gate B36 Amsterdam op Heathrow. Ik heb 55 minuten.  Volg paarse borden connecting flights, neem een zelfbesturend treintje naar  B gates,  ga naar security roltrap op en af  en dan ' Bob is your uncle.'  Net op tijd. maar of dat mijn fiets het gehaald heeft betwijfel ik!!  In Amsterdam geen tas, geen fiets. Ik moet daarvoor wachten op de volgende vlucht uit London. Achter de schermen van de douane staat Janne mij op te wachten,  en  het lukt ons dames de fiets weer in elkaar te zetten.

Janne pompt de banden op

De blauwe doos mogen we achterlaten op Schiphol. We lunchen   en lopen daarna naar  het treinstation. Janne neemt de trein naar Amsterdam en ik het sprintertje naar Utrecht Centraal. De fiets met de tassen is te zwaar voor mij om deze in een IC trein te heisen. Afwisselend sprinter en een stuk fietsen arriveer ik rond 18 uur  bij mijn huis. Alsof ik thuis kom van een weekendje op mijn kleinkinderen passen.  En als ik dan de volgende dag om 7:30 uur wakker word, wat ga ik dan doen? Nee hoor, niet fietsen !! Ik ga naar beneden,  naar mijn koffiezetapparaatje en maak voor mijzelf een heerlijk nespresso kopje koffie. Ga terug het bed in, met de koffie naast me , en schrijf de laatste zinnen, van mijn laatste verhaal.

Nieuw Zeeland  en de familie hadden mij in de greep, geen tv. geen netflixfilm, geen sudoku, enkel  de cousins en de prachtige natuur. Alsof ik in een  film was, waarin ik de hoofdrol speelde.

Lunchen op Schiphol

' YOU DID GOOD, MUM!!

1. Peter and Judy:
    14 oktober 2022
    You did so well on your biking adventure. We have enjoyed your travel stories. No doubt that Dutch coffee tasted so good. Take a well deserved rest now. XX
  2. Els:
    14 oktober 2022
    Goed gedaan Agnes! Onvergetelijke herinneringen! Tot gauw!
  3. Yvonne:
    14 oktober 2022
    Agnes. It was a pleasure meeting you and hearing of your exploits. We are so pleased you made it safely home to your beautiful family. Now you can rest up and plan your next adventure.
  4. Mariette Kuijper:
    14 oktober 2022
    Hallo Agnes. Welkom thuis!!
    Wat heb jij een fantastische reis gemaakt en het was ook zo mooi om te zien hoe je genoot van het samenzijn met je familie. Een onvergetelijke tijd!
    Nu ook weer fijn om in je eigen gezellige huis te zijn. Het zal misschien even duren voordat je weer ‘echt geland’ bent. Nu begint het nagenieten en het verhalen vertellen. Je zult voorlopig niet uitgepraat raken! Veel plezier en geniet straks van de kleine meisjes!
  5. Marie Therèse:
    14 oktober 2022
    Hallo Agnes. Welkom thuis in ons geliefd Breda en voor jou ook zeker Princenhage!!!! Nu heerlijk nagenieten. Ik neem je graag mee uit lunchen uit bewondering wat je hebt gedaan. Oké
  6. Monique:
    14 oktober 2022
    blij dat je er weer bent, see you sooon !!!
  7. Francis Obbeek:
    14 oktober 2022
    Je had zeker de hoofdrol van deze mooie reis! Petje af hoor Agnes! Nu rustig landen met alle herinneringen in je hoofd. Geef maar een seintje wanneer jij tijd hebt voor een drankje/hapje. Liefs Francis
  8. Liesbeth:
    14 oktober 2022
    Agnes, heel veel bewondering voor je!! Laat alles maar rustig bezinken en geniet ervan! We zijn in ieder geval blij dat je weer terug bent in Breda. We horen of zien je gauw!! Veel liefs!!
  9. Ineke Wijne Taks:
    14 oktober 2022
    Ben misschien een van de bevoorrechte om je zaterdagmiddag te mogen ontmoeten en te mogen delen in je enthousiaste verhalen. En natuurlijk ook hoe 't is voor je om weer in je geliefde omgeving te zijn. ❤
  10. Toos:
    14 oktober 2022
    Wat fijn Agnes dat alles zo goed gegaan is!!
    Een prachtreis, geweldig!!
    Alle goeds xxx
  11. Marian:
    15 oktober 2022
    Knappe prestatie en welkom thuis. Fijn dat de fiets ook goed mee teruggekomen is. Nu nagenieten van alles wat je hebt beleefd, gezien en ervaren.