Do ' the VanBeeks ' have a point? Van Oamaru tot Middlemarch

20 september 2022 - Middlemarch, Nieuw-Zeeland

' So far, so good '  Maria, mijn nicht,  schreef me:: ' Mag de wind in de rug zijn en de zon in je gezicht' . En zo is het ook bijna ,  wind  wisselend, maar vaak in de rug. De zon schijnt sinds mijn vertrek uit Tekapo, maar heb deze vaak niet in het gezicht omdat ik nog niet pal naar   het Noorden heb gefietst. . De temperatuur in de ochtend is rond het vriespunt en stijgt overdag naar een graad of 12( gisteren al tot 15)

Lake Wanaka

Een enkele keer wat donkere wolken boven de bergen  en  omdat mij verteld is,  dat in NZ op een en dezelfde dag de 4 jaargetijden kunnen plaatsvinden denk ik bij het zien van deze wolken: ' Daar zul je het hebben, fiets ik net in mijn T shirt, moet ik zo onder uit mijn tas mijn winterjack pakken'. Tot nu toe is mij dit bespaard gebleven, het weer had  voor mij niet beter kunnen zijn!, prachtig vroeg lenteweer.!

Ik slaap als een os, uren achter elkaar,  even een onderbreking de ene  keer wat langer dan de andere, en dan tuk ik weer enkele uren door tot zonsopgang.  s'Nachts wakker liggen in het donker vind ik  niet fijn, zeker niet wanneer er  allerlei   doemscenarios  door mijn hoofd gaan.. .stel dat de truck op een  pas  mij niet ziet of dat ik meegezogen worden...of dat de rem van mijn fiets tijdens  een afdaling kapot gaat!!   Dit overkwam mij, de nacht voordat ik aan de fietstocht begon.  De angsten waren geheel verdwenen, toen ik na enkele uren wakker werd  in vol daglicht.

De "VanBeeks" , mijn neven en nichten, mijn generatie, de dochters en zoons van de 3 broers van mijn moeder, die als jong kind in NZ aankwamen of daar geboren zijn. Het noodlot heeft net als bij ons toegeslagen. Twee neven,  beiden genoemd Michael, zijn beiden op 48 jarige uit het leven gerukt. Mijn broer, ons Adrie,  op 46 jarige leeftijd.

Ja, de  " VanBeeks'    hebben gelijk. Er wordt in NZ weinig gefietst, nensen zijn er niet aan gewend om fietsers  op de weg tegen te komen . Ook dieren

Halverwege Palmerston Middlemarch

vinden het heel verrassend om een fietser langs te zien komen. Koeien komen dartelend in kuddes naar de weg gelopen en blijven wezenloos staan staren, lammetjes mekkeren en  moederschaap troost ze. Het blijft niet alleen bij koeien en schapen, maar zelfs vogels reageren op mijn fiets.  Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de vogel een  australische ekster ( bonte ekster(, die mij het stuipen op het lijf jaagt. De vlucht van deze ekster is luidruchtig en kan zeer goed manoeuvreren.  Pijlsnel daalt de ekster  uit de boom, richting mijn helm en vliegt daar scheerlings overheen.. Het geluid doet mij denken aan zweepslag, waarmee de ekster angst inboezemt en hiermee zijn nest beschermt.

En zeer zeker,  fietsen op de State highways is niet aan te raden, zeker niet wanneer het druk is.  Er is een MAAR...hoe verder van de stad, hoe rustiger.   In het weekend rijden er beduidend minder trucs, zo ook vroeg in de ochtend. .  De beste wegen om te fietsen zijn de backroads, mooi geasfalteerd langs adembenemende natuur met af en toe een passant, die rustig rijdt.

The Pacific ocean..

De fietstochten over de  backroad langs de kust via Kakanui en  vanuit Palmerson naar Middlemarch zullen zeker tot een van mijn hoogtepunten gaan behoren. Deed mij denken aan Swaziland!,!

En ja, de trails,de aangelegde fietspaden geheel afgescheiden van het overige verkeer, zijn parels op zichzelf!!  Niet geschikt voor een lichtgewicht fietsje  8 kg met gladde bandjes. maar met een toerfiets 16 kg met extra brede banden kom je ver!!   Ik heb zo'n fiets, maar ben daarmee een uitzondering op een trail, alle anderen fietsen op een mountainbike.

West coast wilderness

Kortom de 'Van Beeks ' praten je niet naar de mond, they call a spade a spade.  Dank, dank.

1. Ria:
    20 september 2022
    Wat een geweldige verhalen en zo mooi geschreven het lijkt net of wij er zelf bij zijn. Nog een heel goed vervolg met je fietstocht, de familie ...en je verhalen.
    Liefs,
    Arie en Ria
  2. Yvonne:
    20 september 2022
    You are a trouper. Where are you heading to now. Those magpies are pests when they are nesting. Sing a nicer song than the Australian magpies . I see you are in an isolated but nice area of Lauder. Still some very nice places to see
  3. Marie Anne:
    20 september 2022
    Wat een mooi geschreven verhaal.
  4. Toos:
    20 september 2022
    Weer leuk om te lezen Agnes!
  5. Ineke Wijne Taks:
    20 september 2022
    Oh Agnes, wat een belevenis, wat een moed!!! En zo mooi om te lezen en mee te beleven.
    Wat een avontuur, we zullen het nog vaak over deze ervaringen hebben. Een goed gevoel dat de Van Beken daar enigszins over je " waken".
    Veel plezier, succes, mooie ontmoetingen en heel veel liefs ❤ 💋 Ineke.
  6. Franck:
    20 september 2022
    Een behoorlijk fris begin van de fietsochtend Agnes. Dat had ik me niet goed gerealiseerd hoor dat het voorjaar daar je toch nog uitdaagt na te denken over warme winterkleding. Ik begrijp dat je je in de loop van de dag lekker warm fietst. Ik wens je veel plezier en mooie ontmoetingen daar ver down under!
  7. Cecile:
    21 september 2022
    Ha Agnes, dat klinkt naar soms afzien maar vooral veel genieten! Wel even wat anders dan die platte Hollandse pannenkoek. Het lijkt me ook heel bijzonder om al die nichten en neven te ontmoeten en daar zoveel herkenning in te vinden. Benieuwd naar je verdere avonturen. ❤️ Cecile
  8. Janne:
    21 september 2022
    Tough Mum! Go go!
  9. Els:
    24 september 2022
    Prachtige combi van lekker sporten in mooi landschap, bijzondere contacten, en natuurlijk afzien zo nu en dan! ;) . Helemaal jouw ding ! Goede reis weer verder!