Fietstocht naar Tekapo, John, Linda, Yvonne & Ross

15 september 2022 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

En dan gaat het beginnen. Mijn neef Peter checkt  nog even de banden, de remmen, de bel en het licht. Alles is in orde, de fiets heeft weinig geleden onder de lange vliegreis. Ze zijn zeer begaan met mij en wanneer ik Peter vraag: ' Why are you so worried about me cycling here ? ' antwoordt hij:' the last thing we want to do is sending you back in a box. Judy en Peter brengen mij daarom  tot over de  Rakaiabrug,  40 km ten zuiden van Christchurch. De brug is 1750 m lang, erg smal, zonder  fietspad. Tassen op fiest, de vlaggetjes in het blauwe koosje gestoken en enigszins nerveus  stap ik op de fiets nadat wij de brug gepasseerd zijn.  Het is zondag, er is weinig verkeer, soms hoor of zie ik in 10 mi minuten geen auto.

Vertrek Geraldine

De weg is redelijk brreed, verdeeld in 2 rijbanen, maar geen fietspaden. Ik voel mijzelf  veilig, ook wat betreft welke weg ik moet nemen..volgens Google map 38 km rechtdoor op dezelfde weg. Ik heb een lichte wind in de rug en voordat ik het weet ben ik halverwege. Het valt alles mee, het is maar zelden dat er gelijkertijd een auto mij tegemoet komt en er een auto achter mij zit. Ik heb  mijn eerste overnachting in het Geraldine Heritage hotel, dichtbij een restaurant en een bakery, waar ik de volgende dag kan ontbijten. Ik weet als geen ander dat het die volgende dag  heel andere koek zal zijn. Ik laat het Nederlands landschap , de koeien en weilanden achter me, matige wind tegen, klim 1147 m  daal 412m  het verkeer zal drukker zijn en dat de afstand 92 km is.

Ik sta dus daarom al om half 7 op, het is dan nog donker hier, zit om  8:30 uur op de fiets op weg naar Lake Tepako, op bezoek bij John en Linda.  Bijna precies op de helft naar  Lake Tepako ligt Fairly, een klein stadje, waar ik een pauze ga nemen. Ik strijk neer, het gevoel  van nog maar r5 km slaat om in nog 45 km. .oh dear me, wat zijn de beklimmingen steil,  de afdalingen snel, soms wel 55 km/ uur.  De ergste klim moet nog komen namelijk  Burkes pass.

It is me

Na een kopje koffie en een  mincemeat pie krijg ik weer wat energie. Naarmate ik de Burkes pass nader wordt ook de natuur indrukwekkender, maar neemt het verkeer toe. Het lawaai van voorbij scherende auto's en vrachtauto's gaat mij vreselijk irriteren. Als dat agressieve geluid van het verkeer er niet was geweest dan was het ws.  niet gebeurd, maar mijn tempo is  enkele honderdtallen meters voor de pass  zo laag dat het mij verstandiger lijkt om af te stappen dan om te vallen. Eenmaal de pass voorbij volgt een langzame afdaling  van bijna 13km tot aan het meer Tekapo. Op het eind is het oppassen geblazen, remmen en een scherpe bocht naar links  anders rijd je zo het meer in.

Aankomst in Lake Tekapo

En dan na uren 'ploeteren"  staan John en Linda mij op te wachten. John neemt de fiets over, nog maar een 25 meter naar de ingang van hun huis, maar wel berg op. Het is alsof ik een paradijs kom. Beneden het gastenverblijf, boven de woonkamer met uitzicht op de bergen en meer...IF I WERE TO FIND PEACE, I WOULD SIT DOWN IN JOHN AND LINDAS LIVINGROOM.

Prachtig huis van John en Linds

Grote ramen in de voorpui, alsof levende schilderijen.  John is mijn neef, mijn broer. Zijn moeder is een zus van mijn vader en zijn vader een broer van mijn moeder. John moet zoveel op mijn vader hebben geleken dat zijn moeder,  tante Lies, soms terugdeinsde van schrik als ze hem de kamer in zag komen. Ik zie ook duidelijk mijn vader in hem, maar meer zijn moeder. John kan goed vertellen dat zal hij van zijn vader hebben. Hij verliet Nederland toen hij 4 jaar oud was. Hij kan zich van de de boottocht en de aankomst in Christchurch weinig herinneren. De strijd van  zijn ouders om hem en zijn broertjes te overtuigen dat het dragen van een zwemvest verplicht was, wanneer op het punt stonden de hut te verlaten, staat in zijn geheugen gegrifd. Ik zie tussen John en mij wat overeenkomsten. Linda en John hebben samen een B&B gerund en ik doe dat nu.

Door neef John gemaakt

IMijn neef is nu bezig met Wireart, erg indrukwekkend. Ik ben ook graag creatief bezig, wel wat op een lager niveau, maar toch !!. En dan de humor? John lag dubbel toen ik hem vertelde dat wij vroeger thuis de inseminator de ' rijdende stier' noemden.

Kees, zijn oudere broer, werd ook genoemd. Hij wilde als jonge vent, niet onderdoen voor zijn vriendjes, die zakgeld kregen en daarvan een ijsje konden kopen. Slim als Kees was, kocht ook een ijsje, maar liet dit op de lopende rekening van zijn vader zetten. Oom Jan, was goed in rekenen, en kwam er al snel achter dat er iets niet klopte met de eindrekening. In het bijzijn van zijn jongere broertjes kreeg Kees een flinke reprimande, met als resultaat dat op de volgende eindrekening wel 10 ijsjes vermeld stonden.

Erg fijn was om Yvonne en Ross te ontmoeten bij Linda en John.  Ik heb het Yvonne niet gezegd, maar doe dat nu even. Wat lijk je veel op ons tante Joke !!

Lunch bij Linda en John

Als kers op de taart gaan we naar het kerkje aan de rand van het meer. Mijn ouders zijn daar ook geweest, ik meen 44 jaar geleden.

John en Agnes

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yvonne:
    15 september 2022
    What a great journey you are on. It was a pleasure to meet you. I hope the rest of your journey goes well. You will crtainly be very fit by the time you finish
  2. Janne:
    15 september 2022
    Jeetje wat een spannende tocht heen! Fijn dat je daar familie hebt die je zo warm en liefdevol ontvangen. Ik zie ook de gelijkenis maar de humor herken ik niet bij je ;).
    Wat leuk om te weten dat opa en oma daar ook zijn geweest!
    Succes en veel plezier met je volgende tocht! Ik kijk weer uit naar je volgende bericht!
  3. Ellie Smit:
    15 september 2022
    Oh Agnes, wat een prachttocht ben je aan het fietsen. En die lieve mensen die je daar ontmoet! Wat zul jij ervan genieten, zeg..
    En dan die fotoos... !!
    Fijne reis verder, liefs van mij..
  4. René:
    15 september 2022
    Dag Agnes, je kent mij niet maar Marianne en ik zijn goede vrienden van John en Lynda. En hebben 5 jaar een B&B in Lake Tekapo gehad. Je bent bezig aan een hele onderneming, ik heb ook veel gefietst in NZ. Ben je aub heel voorzichtig op die 100km per uur wegen. Nieuw-Zeelanders zijn hele lieve mensen maar als hun rechtervoet op een gaspedaal drukt....Een kleine correctie op je verhaal: Lake Tekapo ligt zelfs een paar meter hoger dan de Burkes Pass. Ik weet dat het niet zo voelt maar toch is het zo: Burkes Pass op 709 meter hoogte en Lake Tekapo op 715 meter.
  5. Monique:
    15 september 2022
    Wow Agnes, wat een prachtig verslag, op deze manier reizen we met je mee, heel veel plezier en genieten van je familie.
  6. Els:
    15 september 2022
    Indrukwekkende prestatie Agnes, die enorme fietstocht naar het meer! Super stoer! Wel daarna een mooie beloning als je zo hartelijk ontvangen wordt door je familie en ook nog van zo’ n prachtig uitzicht kan genieten! Geweldig die foto’s en je enthousiaste verhaal. Heel mooie tocht verder nog!!
  7. Peter and Judy:
    15 september 2022
    Great report Agnes. Enjoy the Alps to Ocean ride. At least you will be on a track for most of the journey and not having to deal with too much road traffic. Enjoy the ride.
  8. Corry Koers:
    16 september 2022
    Great to hear you have gotten so far without incident. Enjoy the Alps to the Coast trip is meant to be spectacular. Have a safe journey
  9. Toos:
    16 september 2022
    Mooie foto's en verhalen, wat prachtig allemaal. Bewonderenswaardig .....
    Alle goeds en nog meer moois voor jou Agnes!!
  10. Liesbeth:
    16 september 2022
    Weer een heel mooi verhaal! Het roept bij mij veel herinneringen op! Gr……!!
  11. Greetje de Haan:
    17 september 2022
    Jeee Agnes; zo indrukwekkend allemaal en mooi verslag omdat je op deze manier heel leuk kunt meeleven ook vooral, met hoe het je vergaat! ook erg leuk dat je er fotoos bij doet..... we leven mee en heel veel plezier bij het vervolg!!
    liefs, Greetje en Jos
  12. Francis Obbeek:
    18 september 2022
    Wat een tocht Agnes! Je hebt flink geklommen en een flinke snelheid naar beneden! Prachtig landschap! Het is vast heel bijzonder om jouw familie te ontmoeten, fijn om je zo te kunnen volgen. Fijne fietstocht!! Groetjes Francis
  13. Lynda & John vB:
    18 september 2022
    Hi. You are seeing lots of lovely countryside and get to experience NZ lifestyle along the way. Have fun.
  14. Marie Anne:
    19 september 2022
    Dat was een hevy trip,maar er zal er meer volgen.