JUST ME, de fiets and the Alpes2Ocean trail.

18 september 2022 - Kurow, Nieuw-Zeeland

En dan is het ' just me', de natuur en de  alps2ocean trail. Deze begint bij Mt.Cook of vanuit Lake Tepako en eindigt in Oamaru .

Vanuit Tepako fiets ik langs het blauwe groene kanaal naar het turquoise gekleurde meer  Pukaki. Van de drie parallel aan elkaar gelegen meren Tepako, Ohau, Pukaki  is dit meer de grootste. Kijkend over dit meer zie ik licht  in de wolken verscholen Mt. Cook.

Along the canalTrail alpes2ocean

De hoogste berg van NZ  Het fietspad gaat over greffel afgewisseld met asfalt. Geen verkeer, geen wind enkel de knispering van mijn banden op het greffelpad omgeven door bergen met sneeuw op de toppen. De vroege lentezon ontlokt de eerste blaadjes aan de schaarse struiken langs het pad. 12

Near Pwizel

km voor Twizel, mijn eindbestemming,  steekt het pad de State Highway  8 over en bereik ik door een pineforest  Twizel, wat initieel  als tijdelijke  nederzetting voor arbeiders ( Waitaki hydro electricity scheme) neergezet is, is nu een erkend  dorp met 1200 inwoners, wat te  vergelijken is met een willekeurige nieuwbouwwijk in Nederland met een Chinees restaurant in het midden.  In dit restaurant ontmoet ik kennissen via Komoot, daar was al sprake van in Nederland.  Ook fietsers dus, maar zij doen de Alps2Ocean in tegengestelde richting. Zij raden mij aan om niet via Alps2Ocean naar Omarama t fietsen. Rondom meer Ohau, waar een flinke klim is zijn grote stukken van het fietspad weggevaagd door heftige regenbuien. En wanneer ik de volgende ochtend rond 8 uur een geasfalteerde State highway 8 zie liggen. met daarnaast een greffelpad ( A2O) dan is mijn keuze snel gemaakt.

Alps2ocean trail

Ik fiets via het asfalt naar Omarama en neem van daaruit A2O naar Kurow. Een prachtig pad door de uitlopers van de Alpen, vaak parallel aan de State Highway, dan weer weg slingerend een heuvel over. Net voor Kurow, wordt het greffelpad groffer met flinke keien erin, niet echt ontspannend fietsen, zeker niet wanneer ik langs een afgebrokkelde richel fiets , met daarnaast een 25 m diepe afgrond.!! Ook Kurow is

Pink en nogeens pink..

klein, wat huizen aan de weg, een klein kerkje en gelukkig een hotel, waar ik overnacht .Het hotel en enkele huizen hebben betere tijden gekend. An Englishman should say...it looks dilapidated

Er begint zich in de dagen' just me" een patroon te ontwikkelen.  Ik sta op rond 7 uur, pak de 2 fietstassen nauwkeurig in, een tas voor de dagelijkse benodigdheden, zoals powerbank, zonnebril, een extra trui,en regenkleding. Ik herken deze tas aan de schouderband en in  de andere kleding, toiletspullen en nog een paar schoenen.   Neem in het lokale bakkerijtje  koffie met croissant en stap tussen 8 en half 9 op de fiets. Bij de eerste ' echte stop ' neem ik een goed ontbijt, omelet met kaas, toast, en sinaasappelsap. Geen tweede kopje, want  koffie in NZ kan ik met een  twee woorden omschrijven, niet lekker. Daar ligt  voor de vanBeeks een hele markt open..Ik pak de vroege uurtjes om rustig op de Highstate roads wat kms te maken. Zo gauw het drukker wordt, dus na mijn echte ontbijt duik ik

Alps2Ocean

de Alps2Ocean trail in, in de hoop rond 17 uur op plaats van bestemming aan te komen. . Ga op zoek naar een motel/ hotel, alwaar ik ga overnachten. Denk niet dat dat zo eenvoudig is, niets is minder waar. ..Het is niet  eens hoogseizoen, geen schoolvakanties, corona speelt hier nog een rol en de  Na een douche drink ik een Pleights Ale in een restaurant als een aperitiefje om de dorst te lessen en bestel ik een maaltijd.. ( Tussen ons gezegd en gezwegen..in NZ wordt veel kip gegeten, bediening aan de tafel wordt niet gedaan, dus zelf een drankje aan de bar halen).  Tijdens het diner werk ik aan mijn blog , of ontmoet mensen, of lees ik....  Daarnaast lopen ook wat contacten met Nederland en Nieuw Zeeland  Uiteraard met Janne, mijn dochter en met customercare betreffende dat gerotzooi met British Airways. Wat betreft NZ, Iedere dag na aankomst mail ik Linda en John een berichtje met waar ik en, zij op hun beurt sturen dit door naar Peter en Kees.  Ook ontving ik een afstudeer scriptie wiskunde van een oud-leerling Mencia. Ze bedankt me daarin voor het sturen van een kaartje als zijnde mentor toen haar moeder ernstig ziek was 15 jaar geleden.  Wat een eenvoudig kaartje kan doen? Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen..     En dan rond 21 uur kan ik met moeite mijn ogen nog open houden en verlang ik naar mijn bedje!!

Brydon hotel Oamaru

De volgende dag, tjdens  het inpakken  praat ik in mijzelf  "Het nagelschaartje moet in het voorvakje  van de toilettas. Nee, nee, Agnes , de haarborstel hoort niet thuis in de koeltas. Netjes in het zakje van de toiletspullen stoppen...Oh dat was ik in mijn vorig verhaal nog vergeten te vermelden, er wordt in de familie in NZ ook  gegolfd. Sterker nog Peter( hcp 22)  heeft in zijn tuin een eigen golfbaan.  Wat zal mijn zus Toos daar van vinden?  Klopt het wat het Nederlands stel gisteren in Twizel bij de Chinees zei: if had ik toch het fietspad moeten nemen.?  Kom.op...niet zeuren...

De oceaan lokt..fiets tot Dundroon, neem mijn ontbijt en neem A2O 52 km lang naar Oamaru.  Het landschap verandert langzaam, want op het greffelpad gaat het niet zo snel. maar dan na 3 uur fietsen  en heel veel koeien en schapen gezien te hebben, komt de oceaan met daaraan liggend het stadje Oamaru in mijn vizier

Oamaru

. Een prachtig stadje, waar de glorie van eind 19de eeuw behouden is gebleven. De tuinen onderhouden zijn, galerietjes, restaurantjes langs de boulevard en de straten breed zijn.

Oamaru

Mijn creditcard wordt enthousiast , zo ik ook. Ik besluit in het hotel Brydon te overnachten. De deurknoppen en wastafel zitten wel erg laag, ik moest bijna op mijn knieën gaan zitten om mijn tanden te poetsen.  Hoe zou mijn broer Jan ( 1.93 m) onze Jaai, het gedaan hebben?

1. Janne:
    18 september 2022
    Wat een tocht weer, spannende ook met die passen langs de diepe afgrond (pas je op?!). Leuk geschreven weer, ik kan me een aardige voorstelling maken van hoe het daar is en de just me dagen verlopen. Ik moest lachen op je zin “koffie in NZ kan ik met een twee woorden omschrijven, niet lekker“:). Fijn dat je wat meer historische gebouwen hebt gezien ook. Hopelijk binnenkort een goed koffietentje met wel lekkere koffie. Landschap lijkt af en toe op Nederland en dan weer heel anders zo te zien. Leuke foto ook voor dat roze huisje :).
  2. Toos:
    18 september 2022
    Wat een avonturen Agnes! Fijn dat we alles met je kunnen meebeleven, want je schrijft beeldend en beeldig ...
    Hoeveel holes omvat de golfbaan van Peter? Heb je zelf ook een balletje geslagen?
    Het blijft je goed gaan en liefs.
  3. Yvonne:
    18 september 2022
    Agnes, you are experiencing things a lot of New Zealanders never do. Fresh air and sunshine to guide you on your way and a few of small towns. I agree the coffee could be done better and you might find you get better coffee in bigger towns. Just ask for double strength. Keep up the good work to reach your goal.
  4. Marie Anne:
    Wat een verhaal.
  5. Ellie van der linden:
    18 september 2022
    Wat bewonder ik je lef, Noes! Zo in je eentje op je fiets in het enorme landschap, dat zal je soms toch klein doen voelen, maar ook weer enorm groots.
  6. Monique:
    18 september 2022
    Super Agnes, op deze manier zien en voelen we hier Nieuw Zeeland ook ! Kijk je wel uit ? Ook hier moet ern nog gefietst en gegolfd kunnen worden, dank je wel voor je fijne verslagen, goed geschreven !
  7. Francis Obbeek:
    18 september 2022
    Wat een boeiend verslag, Agnes! Een mooi avontuur. Ik bewonder jou dat jij dit zo alleen doet, liefs.
  8. Franck:
    18 september 2022
    Je schrijft leuk Agnes! Ik kijk steeds uit naar je volgende verhalen. Bravo voor je fiets-inspanningen, het zijn toch hele bergen die je zo nu dan moet trappen. Jaloersmakend hoor. Ik ben niet meer zo’n langeafstandsfietser. Blijf voorzichtig.
  9. Els:
    18 september 2022
    Mooi reisverhaal Agnes! Knap hoe je het allemaal organiseert en grote afstanden aflegt. Wat een energie, en dat alles zonder een lekker koffietje. En dan ook nog tijd vindt om te schrijven….! Veel plezier weer op het vervolg van je reis!
  10. Nina:
    19 september 2022
    Wauw Agnes wat een mooie tocht! Wat een stoer en super avontuur!! Heel leuk om je te kunnen volgen. Heel veel plezier!!
  11. Ineke:
    Stoere vrouw.

Goed geschreven . geniet van je verhaal
  12. Liesbeth:
    19 september 2022
    Wat bijzonder!! Wat ben je toch een sterke vrouw!! Iedere dag kijk ik uit naar je mooie verhalen. Gr……!!
  13. Marie Therèse:
    20 september 2022
    Gelukkig kan ik vanaf vandaag ook het gaan volgen. Ik heb ook al genoten van je bovenstaande verhaal. En ook ik vind het stoer en geweldig wat je doet groetjes
  14. Ellie Smit:
    20 september 2022
    Geweldig Agnes, wat ben ik trots op m'n vriendin..
    Dikke zoen van mij.