Nelson, Virginia and Chris, Wilma

8 oktober 2022 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Nelson een stad in het noorden van het zuid eiland,  met de meeste zonne uren  op jaarbasis. Een stad met een vibe, alsof het lijkt dat het conservatieve juk is afgeworpen en  volop in progressie is .  Door de stad lopen fietspaden door parken, langs een rivier en langs de kust.   Er is een stukje Trafalgar street  auto vrij gemaakt, een soort van een pleintje nu  met bomen erop en terrasjes.

Christ Church kathedraal

Op een heuvel, zoals de sacre coeur in Parijs   staat de Christ- church kathedraal in Nelson. Gebouwd rond 1850.  Trappen leiden naar de hoofdingang.  De toren is 35 m hoog

Nelson is ook de stad waarin mijn vaardigheden betreffende het   linkse  verkeer op de proef worden  gesteld. En dit gaat belabberd, ik blijf bij het oversteken eerst naar rechts kijken i.p.v. naar links.

De kerkklok slaat 7 keer, ik wil voor vertrek  nog even het stadje in en ontbijten aan de rivier. De laatste keer de tassen pakken, deze op de fiets aan de bagagedrager vastklemmen.

Ontbijt Nelson aan de rivier

Vandaag, mijn laatste tocht,  fiets ik via de  great taste trail naar Ruby Bay, naar  de Mapua warf daar kom ik vanuit Rabbits island aan met een pontje. In Ruby Bay hebben tante Wilma en oom Harrie gewoond.  Virginia, hun dochter woont er nu.

z

Virginia zal mij daar opwachten en zullen we samen naar het huis van Virginia en Chris gaan. De tocht vanuit Nelson via de old trainrail is mooi, gaat via de buitenwijken van Nelson. Heen had ik de coasttrail genomen, een fietspad van 70 cm breed langs  de State highway 6 met heel erg veel verkeer. Een afrader, ik voel me daar voor de eerste keer echt  bang in het verkeer.

Turend over het water kijk ik of dat ik Virginia al zie staan. Ik ben erg benieuwd naar haar. Zij was voor 3 maanden in Nederland toen zij 11 was. Ze heeft zelfs samen  met  een zusje van mij toen rekenlessen gevolgd op de  lagere school bij juffrouw Weterings.    Ik kan mij daarvan niets herinneren  en ook van haar niet.  Ze is  2 jaar jonger dan ik.  Ik was dus 13 toen  en op  kostschool.   Wanneer ik de ferrie afloop, staat een dame op en komt  samen met een jonge knul mijn richting gelopen. Zij was het dus toch!.!  De huizen waarin de van Beeks wonen zijn stuk voor stuk uniek met waanzinnig mooie uitzichten,

Uitzicht vanuit huis Virginia

Zo ook het huis van Chris en Virginia  op de Brabantdrive, genoemd naar de provincie waar de vanBeeks vandaan komen.  Zij houden van het goede leven;  muziek. kunst,  heerlijk eten en een drankje.  Daarnaast zijn Chris en Virginia harde werkers. Zij beheren het '  wooncomplex voor oudere mensen in Blenheim " , waar tante Wilma nu woont   en alwaar het grote feest gaat plaatsvinden.

Virginia en Chris

We vertrekken dan ook de volgende dag al naar Blenheim, naar Virginia"s moeder, mijn tante Wilma. Van heinde en verre komen kinderen. kleinkinderen, achterkleinkinderen, neven, nichten, gereden en sommigen zelfs overgevlogen om het grote feest bij te wonen. Motels in Blenheim zijn volgeboekt door de vanBeeks., bierfusten en flessen wijn worden in de koeling gezet en de plaatselijke fanfare oefent voor de laatste keer.   Ik, als 'speciale gast" verblijf bij mijn nicht Mary( zus van Virginia) en ga zo gauw we aankomen bij tante Wilma op bezoek.  Ik spreek Nederlands tegen haar, en zeg haar dat ik een dochter ben van oom Jan en tante Anna. Ze kijkt mij aan alsof ze wilt zeggen: Waar heb jij het over en wie ben jij ? Ik laat haar dan de foto zien van mijn vader, die mijn zus Ineke ter gelegenheid van ons pa zijn verjaardag op what's app geplaatst had. Ze wijst er naar met haar wijsvinger en zegt:  DAT IS JAN TAKS

Tante Wilma ( 99)

1. Yvonne:
    8 oktober 2022
    Your amazing trip is nearly at an end. You have seen and done more than most new Zealanders. What wonderful stories you will be able to tell the family. I hope the part goes well. Mary and virginia are great hostesses. Enjoy yourself
  2. Janne:
    8 oktober 2022
    O WoW dit is toch wel een klein paradijsje daar en dan dat huis met dat uitzicht 🤩. Ik zou daar zo kunnen wonen. Wat een smaakvolle inrichting. En het is zoveel groener dan toen je begon!
    Wat een mooi eind van je reis om te eindigen bij het vieren van het leven van de tante die aan net begin van de van Beeks in Nieuw Zeeland heeft gestaan. De circel is rond. En bijna tijd om weer terug te keren naar de familie Taks die je mist in Nederland!
  3. Ineke Wijne Taks:
    8 oktober 2022
    Zo bijzonder Agnes en lieve mensen daar. Ben op deze zaterdagochtend zo dankbaar dat Lambert en ik destijds ook van al dat moois en de familie hebben mogen genieten. Emotioneel: Virginia en Chris hebben we goed drie jaar geleden nog in Dongen ontmoet. Dat was heel fijn. ❤ Lieve Agnes en familie, geniet van deze bijzondere dagen en al 't moois wat jullie omgeeft. Gezondheid en veel liefs ❤
  4. Francis Obbeek:
    8 oktober 2022
    Wat bijzonder om te midden van jouw familie je reis te eindigen. Wederom prachtige landschappen en jij straalt op de foto's. Fijne dagen nog Agnes!
  5. Marian:
    8 oktober 2022
    Een mooier einde van deze spectaculaire fietstocht kun je niet krijgen: een groot feest met alle familieleden daar, jong en oud, bij elkaar. Geniet er nog van!
  6. Liesbeth:
    8 oktober 2022
    Jouw verhaal doet me denken aan 45 jaar geleden, dat Adrian en ik ook een feest hadden met alle neven en nichten bij ome Harrie in Reefton. Ik weet nog wat ik aanhad. Een prachtig wit jurkje. Waarom er gefeest werd weet ik niet meer maar feesten kunnen ze!!! Geniet ervan en doe iedereen heel veel groeten. Agnes, succes met je terugreis!! Veel liefs!!
  7. Marie Therèse:
    8 oktober 2022
    Proficiat Agnes wat een fantastische tocht en ook veel alleen gedaan. Echt geweldig en moedig. Daarnaast zoveel nieuwe mensen ontmoet van je familie. Geniet maar lekker van de laatste dagen. En succes met de terugreis!!!!
  8. Mariette Kuijper:
    9 oktober 2022
    Agnes, wat heb je een prachtige en bijzondere reis gemaakt en wat heb je veel moois gezien en veel avonturen beleefd. We hebben je reis op de voet gevolgd en genoten van je sprekende verhalen en de mooie foto’s. Wat een schitterend land! Ontzettend leuk ook dat je zo veel familie hebt ontmoet en overal hartelijk bent ontvangen. Geniet nog van de laatste dagen en een goede en soepele terugreis gewenst.
  9. Ellie Smit:
    9 oktober 2022
    Wat zul je hebben genoten met al je gezellige familieleden...
    Prachtige tocht, met prachtige verhalen.
    Ik wens je nog een paar mooie laatste Nieuw Zeelandse dagen toe..
  10. Toos:
    9 oktober 2022
    Wat fijn dat jouw fietstocht zo succesvol verlopen is. Spectaculaire routes en mooie dierbare ontmoetingen; wat een herinneringen voor jou.
    Doe iedereen veel groeten maar zeker aan Mary.
    Een hele goede afronding van jouw reis en veel liefs ....
  11. Monique:
    9 oktober 2022
    Fantastisch, dit mag je met recht de reis van je leven noemen, ik voel me vereerd mee te mogen reizen door jouw fantastische reisverslagen, geniet nog even van Monique
  12. Ria:
    9 oktober 2022
    Wat gaat de tijd snel Agnes. En wat heb je veel moois beleefd en ons allemaal mee laten genieten!! Geniet van het feest van tante Wilma en alle lieve mensen om je heen. Doe ook iedereen de groeten van ons. We kijken uit naar je terugkomst en wensen je een heel goede reis naar Nederland. ( Hopelijk iets minder gespannen dan tijdens de heenreis).
    Liefs, Arie en Ria
  13. @nja:
    9 oktober 2022
    Oh Agnes, Ik ben net aangehaakt en in één keer alle reisverslagen gelezen! Boeiend, mooi, spannend, ontroerend, interessant en leerzaam. Je beschikt over vele talenten en flink wat doorzettingsvermogen om zo'n prachtige reis te kunnen maken en te verslaan. Ik ga de verhalen aan onze kinderen doorsturen om hun meer bewust te laten zijn van een mooie familie, waar ook zij deel van mogen uitmaken.
    Dankjewel Agnes,
    liefs, Klaas&@nja
  14. Johanna Taks:
    10 oktober 2022
    Gisteren tijdens het feest een korte presentatie gegeven ..mijn laatste zinnen waren. Us visiting each other will have an impact. I am sure of
    One day our children/ grandchildren will remember how great a family we were. .
  15. Virginia Thornley:
    10 oktober 2022
    Hey Agnes - what an absolute pleasure and honor it has been to have you visit us all the way from The Netherlands and to share this family occasion with us - our Mum's 99th birthday - Oh my goodness!! I know Agnes, you will be telling stories to everyone - 'spreading the word' - so we are looking forward to hosting more dutchies in the future.
    I must also say how incredibly impressed we all are with your biking accomplishments - well done you!!
  16. Marij:
    10 oktober 2022
    Hoi Agnes, chapeau!, door je leuke verhalen en mooie foto’s heb ik ook mee kunnen genieten van je bijzondere fietstocht door NZ. Is je nieuwe fiets een maatje geworden?