Greymouth, Reefton,

29 september 2022 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Het is vandaag donderdag 29 september, ik ben nu in het Dawson's hotel in  Reefton . Gisteren vanuit Kumara naar Greymouth gefietst,

Aankomst Greymouth

het laatste stuk van de WESTCOAST WILDERNESS trail. Voor de eerste keer het regenpak aan, de jas deed het voortreffelijk maar de broek was niet opgewassen tegen  de regen. Ik had deze beter niet aan kunnen trekken!!

Met  regen ziet er het gelijk anders uit, wat grauw en triest. Nu  weet ik niet zeker of dat zonneschijn enigszins mijn eerste  aanzien van Greymouth verbeterd zou kunnen hebben.. De aankomst bij het stationnetje  was fijn,  daar was echt werk van gemaakt. Tevens is Greymouth  ook het eindstation van de TranzAlpine trein  dwars door de  Nieuw Zeelandse Alpen vertrekkende uit Christchurch.

Uitzicht vanuit hotel

Duidelijk is dat Greymouth, vernoemd naar de rivier Grey die uitmondt in de Tasman zee, geen welvarend stadje is.  Een  winkelstraat met dichtgespijkerde ruiten, met  weinig tot geen mensen .De hotelletjes die ik tegenkom komen luguber over. Ik moet om bij de receptie te komen eerst  een zwaar fluwelen gordijn opzij duwen en loop dan  gelijk een  grote ruimte  binnen met  gokautomaten, twee ontzettende grote tv schermen en  een bar. Achter de bar ( de receptie) staat een jong Aziatisch meisje, die mij verder helpt. Zij vraagt mijn naam en het   nummer van mijn creditcard als een security., in case  that  something is missing  tomorrow. Ik zou echter  niet weten wat ik uit een kamertje van 8 m2 meter mee zou willen nemen  op de fiets.

Afstand  Hokitika  -  Greymouth  via de gewone weg is 37 km,  via de trail 100km.

Een hele omweg  dus om Greymouth via de trail te bereiken.  De natuur samen met de trail is overweldigend, het pad gaat over greffel en nogeens groffer greffel. Het is dat ik weet dat na paaltje 46 km, ik de trail niet meer moet volgen, maar linksaf moet slaan om n de boerderij van Mark ( voorheen Kees zijn boerderij)  te bereiken, anders had ik deze nooit gevonden. Het bezoek aan de farm is kort omdat ik weet dat ik nog 18 km verder moet naar Kurama,

Lodge in Kumara

waar ik kan overnachten. Ik kan me voorstellen dat sommigen zullen denken wat is nou 18 km?  In Nederland langs de pannenhoef of de oude Buisse heide is het een drie kwartiertje, maar hier op een trail met grote keien tussen de greffel, met steile haarspeldbochten omhoog en omlaag mag ik blij zijn dat ik gemiddeld 10 km/ uur haal. Eerlijk gezegd krijg ik  na zo'n 70 km op zo'n trail  er  schoon genoeg en kan maar aan een ding denken "  Laat dit gebeuk  op de keien toch voorbij zijn. Laat mij toch mijn creditcard uit mijn heuptasje kunnen  trekken, en  daarmee het grootste glas Speight Ale  van Nieuw Zeeland kopen.

Dan nu in Reefton, vanuit Greymouth een 80 km langs de rivier Grey gefietst met daarnaast een spoorlijn.

Op weg naar Reefton

Een heel fijne State Highway, weinig verkeer en redelijk vlak. Ik ben op weg naar naar het Noorden van het Zuid eiland !!

1. Yvonne:
    29 september 2022
    Agnes. Your travels are wonderful to read about. You haven't experienced the West(wet) Coast until you have rain. Yes the scenery is spectacular. Hopefully, the rest of your journey continues vto impress
  2. Franck:
    29 september 2022
    Jaja, Agnes, het is flink zweten in een Hollands regenpak en dan klagen over het weer haha. Hollandser kan bijna niet hè ! Je mist tijdens je frisse fietstocht in de regen onze tropische herfstbuien ! Tja, die keienrivier waarin je fiets; ik kan me voorstellen dat je even flink baalde. Het einde is bijna in zicht! Bravo!
  3. Els:
    30 september 2022
    Dapper Agnes! Deze keer was het uitzicht vanuit het hotel wat minder mooi, maar de ontbijtruimte ziet er gelukkig wat vrolijker uit! Goed om weer een mooie start te maken met een nieuwe dag, met hopelijk weer een zonnetje erbij!
  4. Monique:
    30 september 2022
    keiknap wat je doet, weer een prachtig verslag, dankjewel en hou vol
  5. Liesbeth:
    30 september 2022
    Weer een boeiend verhaal! Wat jij doet is uniek en is ook topsport. Agnes, hou vol!!!
  6. Cecile:
    30 september 2022
    Ha Agnes, wat een contrast! Al jouw schitterende verhalen lezend wordt me wel duidelijk dat jouw fiets-Odyssee de beste manier is om Nieuw-Zeeland ècht te leren kennen. Ik doe het je niet na hoor!
  7. Janne:
    1 oktober 2022
    Dit leest als een taai stuk fietsen!! Knap hoor, zet m op!
  8. Ellie Smit:
    1 oktober 2022
    Knappe staaltjes Agnes-Taks-werk...je mag trots zijn..
  9. Marian:
    1 oktober 2022
    Wat een tochten en belevenissen! Afzien, ploeteren en zweten, maar daarnaast een prachtige natuur en een lieve familie die daar met je meeleeft. Hopelijk laat de zon zich vaak zien, want dan is alles toch een stuk mooier. Topprestatie hoor! Succes nog en blijf genieten van alles.
  10. Greetje de Haan:
    7 oktober 2022
    Jee Agnes , wat een boeiende reis maar ook wat afzien soms/vaak (?) Heel leuk blijft het om je gedachten en je belevenissen te lezen ! Nog veel genieten en alle goeds gewenst op deze tocht.....knapperd; stoer hoor !!