Wat vragen, wat antwoorden: Tapavera

4 oktober 2022 - Murchison, Nieuw-Zeeland

Hoe ik me voel, na een dag fietsen?  Blij, fijn dat het mij gelukt is toch die steile heuvel te beklimmen. Eigenlijk nooit van ' wat jammer nou, ik had nog best wat kilometers  willen doorgaan." De gehele  fietstocht  had ik in groffe lijnen in   Nederland uitgezet. Een  slaapplaats zoek ik bij aankomst, maar ik weet bij vertrek  welk plaatsje ik op het eind van de dag wil bereiken.  De helm is verplicht in NZ, voor mij geen probleem meer. Ik voel er mij nu veilig bij, had  er zelfs in Nederland al enkele keren mee getraind.

Een kopje koffie verdiend

Nee, ik fiets niet iedere dag dezelfde afstand. Er zijn dagen bij dat ik er maar 35 fiets. Ook fiets ik niet iedere dag. De langste afstand tot nu toe is 93 km, Geraldine - Tepako. Jammer  dat er weinig cafeetjes langs de weg zijn. Er zijn tochten bij  ( 87 km ) van helemaal geen. Maar ik zorg goed voor mijzelf, gooi mijn koeltasje vol met muesli bars, mandarijnen en bananen. Twee bidons vol met voorgekookt water!!  Langs de trails is er een grotere kans op een kopje koffie, en dan ide echte..

Of ik al een aardbeving meegemaakt heb?  Volgens Anne wel, zij vroeg mij toen ik  ' s ochtends wakker werd  of dat ik iets gemerkt had. Er zou  namelijk 's nachts rond 2 uur een aardbeving hebben plaatsgevonden op schaal van Richter 4.7. Alsof er een denderende trein voorbij kwam.

De 4 seizoenen op een dag gelukkig nog steeds niet meegemaakt, maar er was op de dag dat ik vanuit Reefton naar Murchison fietste,  sneeuw en een maximale  temperatuur van 6 graden voorspeld. Ik had  me met heel wat laagjes aangekleed, maar na een uur fietsen reed ik al om 10:30 uur in fietsbroek.

Between Reefton and Murchison

langs weilanden, met het frisse net ontdooide gras en bloeiende bomen er langs.  De natuur vanaf Reefton is erg mooi, ook al laat de zon zich alleen achter nevel zien. De dauw die vanuit de vegetatie op de bergen optrekt is indrukwekkend.

Oom Harrie, de jongste broer van mijn moeder, is  als eerste van mijn drie ooms geëmigreerd,  Hij heeft in Reefton een farm gehad. Hij vertrok alleen, was min of meer nog single,  zonder vrouw en kinderen. Zijn verloofde Wilma is hem later na gereisd. Zijn 4 kinderen zijn allen in NZ geboren.

Oom Harrie eerste keer op bezoek in Nederland

Na hem volgden oom Willem en daarna oom Jan.  Beiden met een gezin. Het is mijn 3 ooms niet aan komen waaien in NZ. Ze hebben er hard voor moeten werken. Erg oud zijn  geen van drie ooms geworden, rond de 70. Is dit de zware tol die zij hebben moeten betalen?  Nee, zij zijn alle 3 ruim overleefd door hun vrouw. Tante Nellie, vrouw van oom Willem 92 en tante Lies 86 . Tante Wilma, vrouw van oom Harrie, leeft zelfs nog. Zij wordt volgende week 99. !! Groot feest in Blenheim, het plaatsje waar zij woont. Alle neven en nichten in NZ zijn uitgenodigd, zo ik ook. Ik ben al aardig in de richting, ik ben nu in Tapavera, een plaatsje aan de Great  Tasman Taste trail.

Wat betekent Aotearoa ?    Generaties terug, 825 jaar geleden, werd mijn edelstamoudbetovergrootvader Johannes Cornelis Taks ( Tax) geboren in Klein Zundert in 1194. Een plaatsje dicht bij Breda. In die tijd leefden er helemaal nog  geen mensen op de 2 eilanden, nu  Nieuw Zeeland.   Rond 1250-1300 vestigden zich  de eerste mensen, de Maori's  uit Polynesië, zich in Nieuw Zeeland. Zij noemden de 2 eilanden Aotearoa.  In 1642, 4 eeuwen later ontdekte Abel Tasman, de twee eilanden  en noemde het naar de Nederlandse provincie Zeeland, Nieuw Zeeland. De Britten maakte er New Zealand van.  Er is  veel bloed vergoten tussen de immigranten en de "inheemse" bevolking de Maori's.  Na een eeuw van kolonisatie werd Nieuw Zeeland in 1947 onafhankelijk. Een multi culturele samenleving  nu , waarin de  Maori  zich ondergeschikt voelt en zich niet erkend  " Zij waren hier als eersten en claimen minimaal dezelfde rechten als de blanken en erkenning voor hun taal."  Volgens de blanken zijn de Maori's maar 4 eeuwen eerder in Nieuw Zeeland aangekomen: " Als zij hier nu al  10000 jaar gewoond hadden voordat wij voet aan wal hadden gezet dan was het een heel ander verhaal geweest." "Namen van plaatsen  en straten veranderen langzaam in Maori, we moeten er niet aan denken dat  de naam van ons land ook nog  gaat veranderen."  Als het aan de politieke partij Maori' ligt heet Nieuw Zeeland over enkele jaren Aotearoa, " het land van de lange witte wolken."

"'Een echte  Kiwi koopt geen blikje bier, maar een six-pack ", wordt gekscherend  hier gezegd. In Botswana zochten sommigen troost bij de six pack tijdens de lange afstanden die afgelegd moesten worden. Zij zetten het six pack,  eenmaal zittend achter het stuur, tussen hun benen. Een hand aan het stuur en de andere om zichzelf te bedienen van een biertje tijdens het rijden.  Dat zal hier ook vast kunnen voorkomen. Een reden te meer om op de State highways extra voorzichtig te zijn.

De prijzen  mogen er  wezen in NZ. Een brood 3 euro, een blikje zero coke langs de weg  3 euro, een liter benzine 1.80 ( diesel is hier zelfs duurder dan benzine).  Alcoholische drankjes in een restaurant zijn aanzienlijk hoger zijn dan in Nederland .  In een afgelegen plaatsje, bijvoorbeeld Tapawera betaal je  voor een  gewoon glas bier,  4.80 euro en voor een glaasje wijn 5.10 euro. De prijzen op de menu kaarten zijn wat vriendelijker van prijs. Voor nog geen 12 euro wordt er heerlijke vis, friet en salade opgediend.  De verhouding  glas bier tot hoofdmaaltijd  valt mij op.   Waarschijnlijk om mensen overmatig drinken te ontmoedigen!!  Terwijl ik dan denk, och de maaltijd is zo goedkoop laat mij er eens een glaasje heerlijke Chardonnay bijnemen :).

Zijn er overeenkomsten? Tja, die vraag kon niet uitblijven. Ik ontving  2 foto's , kort na elkaar. . De bovenste foto gemaakt in Nieuw Zeeland, de andere in Terheijden. De 8 mannen zijn allemaal familie van elkaar

4 broers

Vier broers: John, Peter, Jos, Bill ( van links naar echts)

4 familieleden

Kees( man met rode trui, mijn broer en volle neef van de  4  hierboven). Ruud ( geheel links, zoon van Kees), Jake daarnaast ( kleinzoon van Kees van Beek NZ. Deze Kees is een broer van de 4 hierboven), Gerwin ( geheel rechts, kleinzoon van tante Cor, zus van de moeder van de 4 hierboven) Snappen jullie het nog?   My head goes haywire sometimes...

Mijn neven en nichten in NZ hebben net als wij graag iets onder handen.

1. Cecile:
    4 oktober 2022
    Ha Agnes, ik leer een hoop over Nieuw-Zeeland zonder van mijn stoel te komen! En mooi dat de Taksen echt oer-Hollands zijn, spannend hoor zo'n familiestamboom die teruggaat tot 1194.
  2. Toos:
    4 oktober 2022
    Weer heel fijn om te lezen over jouw belevenissen en gedachten daarbij.
    Liefs en alle goeds Agnes!!
  3. Marie Therèse:
    4 oktober 2022
    Fijn Agnes dat je zo geniet van van alles. De natuur en de familie en nog zoveel meer. Wat kom jij weer straks heel rijk terug. Met zoveel mooie ervaringen
  4. Ineke Wijne Taks:
    4 oktober 2022
    Interessant hoor Agnes, zoveel informatie erbij. En mooi hoe je de natuur beschrijft. Dankjewel!
    Nog mooie dagen en een gezellige verjaardag van tante Wilma met mooie ontmoetingen. 💋 ❤
  5. Yvonne:
    4 oktober 2022
    Agnes. Once again a beautfully written missive. I can picture your journey. Such a variety of landscape and being able to meet up with cousins on the wy. We, unfortunately will not be at Aunty Wilma's party but hope everyone has a wonderful time. The party's are usually a lot of fun and a gret time to meet up with cousins. Enjoy yourself and I look forward to seeing you again next week. Keep safe and warm
  6. Johanna Taks:
    5 oktober 2022
    You are truly a wonderful cousin to me, dear Yvonne. Thank you !!
  7. Francis Obbeek:
    5 oktober 2022
    Dank voor alle interessante informatie m.b.t jouw familie en m.b.t jouw fietstocht! Mooi om zo met jou mee te kunnen leven. Gelukkig kan je nog een glaasje wijn drinken bij het eten🍷, kers op de taart na een inspanning😀Liefs!
  8. Johanna Taks:
    5 oktober 2022
    Ha ha en zo hoort het ook. Het is hier echt hard werken, heel wat anders dan de Hollandse duinen... We drinken snel een glaasje wijn wanneer ik terug ben. Oke?
  9. Jan Taks:
    hallo Agnes,

dank je voor al je mooie verhalen! Jetty en ik overwegen van 13 december tot 17 januari een reis Indonesië Nieuw Zeeland te maken. Misschien kun jij ze in NZ al 'waarschuwen'. Mocht je mensen ontmoeten die actief zijn in de duurzame energie opwek, glastuinbouw of innovatie in de land- en tuinbouw let us know. Liefs Jetty en Jan.
  10. Odette:
    Hoi Agnes,
    Wat leuk om zo je verhalen te lezen en zo mooi hoe je het allemaal beschrijft, dan wordt je er echt in meegenomen! Fijn om van je te horen en ik wens je nog heel veel plezier!